Kisa- ja
ajoleiri raportit sekä median tiedotteet


Aleksi Röyhkiö pienen ohjelman kautta kahdeksas Pohjanmaalla

KAKK Driver Academyn valmennustiimin 18-vuotias Aleksi Röyhkiö saavutti viime viikonvaihteessa ajetusta Pohjanmaa Rallista pistesijan SM3-luokan kahdeksannen sijan myötä
Kuva Jani Salonen Ylöjärveläinen sarjatulokas ei yltänyt tällä kertaa yhtä hyvään suoritukseen kuin edellisessä osakilpailussa, josta lohkesi kolmas sija.

Pohjanmaa Rallin avauspäivänä perjantaina Röyhkiö taisteli jarruongelmien kanssa ja menetti paljon aikaa, mutta erittäin ikävän onnettomuuden vuoksi teknisillä ongelmilla ei lopulta ollut merkitystä, kun kisa alkoi alusta lauantaina.

Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren aloittivat rallin kahdeksannella sijalla, joka vakiintuikin Renault-kaksikon tulokseksi.

- Ajaminen oli vähän liikaa sellaista riehumista. Tuli aikaa vieviä liippejä ja muuta ylimäärästä pientä ohjelmaa, Röyhkiö arvioi.

- EK5:lla sain siistittyä ajoa, josta kellokin tykkäsi. Myös EK7 meni hyvin ja puhtaasti. Sen sijaan viimeisellä pätkällä ajaminen oli yliyrittämistä ja siellä aikatappiota tuli reilusti. Se vei mahdollisuuden sijoituksen parantamiseen.

- Erot olivat todella pieniä ja taistelu sijoituksista tiukkaa, kuten tässä luokassa aina. Saatiin alle hyviä kilsoja ja paljon kokemusta. Jatkossa tiedetään, mitä asioita tehdään toisin, päätti Röyhkiö.

Ralli SM-sarjassa on nyt on 10 viikon kesätauko. Sarja jatkuu Sastamalan ympäristössä elo-syyskuun vaihteessa.

Aleksi Röyhkiö tuore ajokortti taskussa kohti Pohjanmaa Rallia

Keskiviikko 13. kesäkuuta oli tärkeä päivä Aleksi Röyhkiölle, sillä ylöjärveläisnuorukainen sai 18 ikävuotta mittariin, selvitti inssiajon kunnialla ja sai syntymäpäivänään ajokortin.
Kuva Jarno Saari Toisin kuin monet ikätoverinsa, Röyhkiö on ajanut rallia jo kaksi vuotta: Viime vuonna nuorten cupissa ja kaudella 2018 Ralli SM-sarjassa, jonka säännöt mahdollistavat kilpailemisen SM3-luokassa jo 17-vuotiaana.

Alkukausi on tuonut runsaasti kokemusta autourheilun juniorimaajoukkueen valmennuksessa olevalle Aleksi Röyhkiölle. Kehitys on kulkenut nopeasti, sillä edellisessä osakilpailussa, toukokuussa Kouvolassa, hän saavutti uransa ensimmäisen palkintokorokesijan.

- Tulihan se kolmas sija ja hyvät EK-ajat monille yllätyksenä. Töitä on kuitenkin tehty paljon ja olen saanut parasta mahdollista valmennusta, Röyhkiö toteaa.

Tulevan viikonlopun Pohjanmaa Ralliin on tiimissä valmistauduttu hyvin. Ennakkotestit ajettiin yhdessä AKK Driver Academyn kanssa viime viikolla.

- Päästiin ajamaan oikein kunnon määrä treeniä, joten tuntuma on hyvä. Jotain pieniä uusia juttujakin taas opittiin, joten kaikki on kunnossa. Omaa ajoa lähden tekemään ja tietenkin mahdollisimman lähelle kärkiryhmää tähdätään.

- Nyt kisaviikolla autoa on huollettu, ja itse olen saanut rauhassa keskittyä tulevaan ralliin ja tietenkin ajokokeeseen. Ajokortin suorittaminen ei oikeastaan jännittänyt ollenkaan.

- Hieno juttu tietenkin, että kortti on nyt taskussa. Enää ei kartturi Jan Lönegrenin tarvitse ajaa ralliautolla kilpailun siirtymäosuuksia, Aleksi hymähtää.

Pohjanmaa Ralli käynnistyy Seinäjoella perjantai-iltana kahden EK:n myötä. Lauantaina ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Röyhkiön Renault Twingon oviin liimataan lähtönumero 7.

Kilpailun tulospalvelun, Yle Jyväskylän tuottaman ralliradion, GPS-seurannan sekä muut tiedot löydät rallin aikana osoitteesta rallism.fi

Ralli SM-sarjan kuopus Aleksi Röyhkiö yllättäen podiumille

Ylöjärveläinen 17-vuotias sarjatulokas Aleksi Röyhkiö onnistui tekemään varsin miehekkään suorituksen lauantaina ajetussa Kouvolan SM-rallissa. Rallilupaus sijoittui tiivisvauhtisessa SM3-luokassa kolmanneksi.
Kuva Hannu Rainamo AKK Driver Academyn valmennusosaamisesta nauttiva Röyhkiö nosti aivan selkeästi vauhtiaan, kun kotimaisen arvosarjan kesäkausi käynnistyi.

Renault Twingo R2-autolla kilpaileva toisen polven rattimies ylsi alkukaudella kahteen otteeseen kympin sakkiin, joten tulosparannus oli nyt merkittävä.

- Kilpurissa oli muutama tekninen vika, joka vähän haittasi suoritusta, mutta muuten meillä oli kokonaisuudessaan onnistunut reissu, kolmanneksi luokassaan sijoittunut Röyhkiö kertasi.

- Kiitos koko meidän hyvälle tiimille, yhteistyökumppaneille sekä isä-Terolle, jonka panos tässä projektissa on tosi tärkeässä roolissa.

Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren olivat rallin alusta lähtien mukana kärkiryhmässä, joten he vastasivat kisan positiivisimmasta yllätyksestä.

Luokkavoittoon ajoi kokenut Joonas Lindroos ja toinen oli Samuli Vuorisalo. He molemmat ovat voittaneet urallaan SM-kultaa, Lindroos jopa lukuisia mestaruuksia. Tämän kaksikon vanavedessä saatiin siis uusi nimi palkintojuhliin.

- Onnistuttiin jo heti alussa ajamaan kolmen kärkeen, mutta sitten menetimme pari sijaa bensaongelman takia. Jonkin häiriön vuoksi auto kulutti enemmän kuin oli ennakoitu.

- EK3:lla jouduin ajamaan lähes pintakaasulla, kun polttoaine kävi vähiin. Onneksi siinä menetetty aika ei lopulta vaikuttanut lopputulokseen. Tästä on hienoa jatkaa kesäkautta eteenpäin, summasi Röyhkiö.

Ralli SM-sarja jatkuu Seinäjoella 15.-16. kesäkuuta.

17-vuotias Aleksi Röyhkiö hyvin valmistautuneena Ralli SM:n kesäkauteen

Autourheilun juniorimaajoukkueen rallivalmennuksessa oleva Aleksi Röyhkiö on kilpaillut Ralli SM-sarjassa erikoisluvalla jo ennen ajokortti-ikää. Alkukauden aikana nuorukainen ylsi kahteen otteeseen kympin kärkeen varsin kovatasoisessa SM3-luokassa.
Kuva Marko Kyöstilä
Sarjan kuopus saa kesäkuussa 18 vuotta mittariin. Kilpailullisena tavoitteena on yltää aina vain lähemmäksi kärkikamppailuja, vaikkakin tämän kisakauden tärkeimpänä asiana tiimissä pidetään kokemuksen keräämistä - ja toki sitä kautta myös vauhdin nostamista.

Aleksi Röyhkiö ajoi Renault Twingo R2-autollaan Mäntsälä-rallin viime viikonloppuna. Testikisa olikin paikallaan, kun nopeilla teillä kuljettaja sai hyvän tuntuman taas sorapinnalle.

- Kilpurissa oli muutama tekninen vika, joka vähän haittasi suoritusta, mutta muuten meillä oli kokonaisuudessaan onnistunut reissu, kolmanneksi luokassaan sijoittunut Röyhkiö kertasi.


Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren viettivät alkuviikon AKK Driver Academyn ajoleirillä.

- Maanantaina tehtiin käsittelytreenejä eli ajettiin erilaisia risteysharjoituksia sekä muita teknisiä harjoituksia. Tiistain aikana vedettiin noin 60 kilsaa treeniä hienolla ja vauhdikkaalla tiellä.

- Nyt on tosi kiva fiilis lähteä kohti Kouvolaa ja kesäkauden ensimmäistä SM-osakilpailua. Luotto on hyvä autoon ja soralla ajamiseen. Jännä nähdä, mitä vauhtia meidän luokassa mennään kevättauon jälkeen, Röyhkiö ennakoi.

Kouvolan SM-ralli ajetaan lauantaina 19.5. Ensimmäinen auto starttaa reitille kello 9.01 Kauppakeskus Veturin etupihalta. Maaliin Sokos Hotel Vaakunan pihalle kilpailijat saapuvat kello 18 jälkeen.

Kouvolan SM-rallin aikataulu:
EK 1 Junkkari 1 (10,30 km) klo 9.48
EK 2 Sulento 1 (12,50 km) klo 10.10
EK 3 Teuroinen 1 (18,53 km) klo 10.57
EK 4 Junkkari 2 (10,30 km) klo 13.19
EK 5 Sulento 2 (12,50 km) klo 13.41
EK 6 Teuroinen 2 (18,53 km) klo 14.28
EK 7 Savisuo (8,50 km) klo 16.48
EK 8 Rieska (8,80 km) klo 17.17

Team Ledilin ilmoittama Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren liikkuvat Kouvolassa numerolla 18. . Kilpailun reaaliaikainen tulospalvelu löytyy täältä

Jyväskylän MM-rallista tuttu Ralliradio on laajentanut toimintansa myös SM-ralleihin. Yle Areenasta voi jokaisen SM-rallin seurata alusta loppuun täältä

Aleksi Röyhkiö täytti tavoitteensa Ralli SM-sarjan talvikauden päätteeksi

AKK Driver Academyn valmennustiimin 17-vuotias Aleksi Röyhkiö saavutti SM-sarjan talvikauden päättäneestä Joensuun Itärallista SM3-luokan 10. sijan sekä arvokasta kokemusta vielä nuorelle ralliuralleen.
Kuva Hannu Rainamo Ylöjärveläinen sarjatulokas ajoi alkukauden kolmessa kisassa kaksi kertaa kympin sakkiin, mutta yksi kilpailu päättyi ulosajon vuoksi keskeytykseen.

Toisen polven rattimies Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren kilpailevat kovatasoisessa SM3-luokassa Renault Twingo R2-autolla.

- Lähdin ehkä liiankin varovasti ajamaan, kun takaraivossa kolkutteli rallin päätavoite eli ehjä kisa ja maaliin pääsy. Sen vuoksi alkupätkillä jäätiin melkein valovuosi kärjestä, Röyhkiö totesi.

Ralli SM-sarjan nuorin kilpailija löysi vapautuneemman fiiliksen ajamiseen huoltotauon jälkeen.

- EK4:lla tultiin jo ihan kohtalaista kyytiä. Kyseisellä rallin pisimmällä pätkällä pikkutien osuus meni tosin penkin alle, joka vaikutti pätkäaikaan.

- Loput erikoiskokeet ajettiin kovaa, mutta varmasti kohti maalia. Oli tosi hieno kisa ja vaativa reitti. Oppia kertyi jälleen runsaasti.

- Päästiin tavoitteeseen ja saatiin tärkeät kisakilsat talteen. Tästä on hyvä lähteä rakentamaan pakettia kohti kesäkautta. Valmennustiimille ja yhteistyökumppaneille kiitos mahtavasta ja opetuksellisesta talvikaudesta, Aleksi Röyhkiö lausui.

Ralli SM-sarjan kuopus Aleksi Röyhkiö valmiina Itärallin haasteisiin

Autourheilun juniorimaajoukkueen rallivalmennuksessa oleva Aleksi Röyhkiö kilpailee 17-vuotiaana Ralli SM-sarjassa. Alkukauden aikana nuorukainen on saanut paljon uutta oppia - myös kantapään kautta.
Kuva Jarno Saari Ylöjärveläinen Renault Twingo -kuljettaja avasi Rovaniemen Tunturirallissa pistetilinsä historian nuorimpana kuljettajana SM3-luokan yhdeksännen sijan myötä.

Sen jälkeen toisessa osakilpailussa Mikkelissä kokemusta karttui aivan turhan vähän, sillä kilvanajo päättyi pehmeän lumipenkan syleilyyn toisen erikoiskokeen alussa.

Tulevana lauantaina koittaa kauden kolmas osakilpailu, Itäralli Joensuussa, joka myös päättää SM-sarjan talvikauden.

- Nyt ollaan lähdössä positiivisilla ja odottavilla fiiliksillä kohti Joensuuta. Vaativat ja nopeat tiet siellä kuulemma odottavat. Ajoimme hyvät treenit viime viikonloppuna. Auto tuntui oikein hyvältä, Röyhkiö kertoi.

- Lähden ajamaan omaa kisaa, tavoitteena ehjä suoritus ja maaliin pääseminen. Onnistunut suoritus varmaan tuo sellaisen tuloksen, joka tyydyttää.

- Varsinaisia tulostavoitteita en ole asettanut varsinkaan vielä alkukaudelle, mutta nousujohteinen kausi on tavoitteena. Tästä kilpailukaudesta muodostuu meidän tiimille opiskeluvuosi niin kaluston kuin uusien kilpailujen ja nuotittamisen osalta, Röyhkiö järkeili.

Team Ledilin ilmoittama Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren liikkuvat Itärallin reitillä numerolla 47.
Kilpailun reaaliaikainen tulospalvelu löytyy täältä: Livetulokset

Jyväskylän MM-rallista tuttu Ralliradio on laajentanut toimintansa myös SM-ralleihin. Yle Areenasta voi jokaisen SM-rallin seurata alusta loppuun: Yle Areena

Aleksi Röyhkiö väläytti vauhtia ensimmäisessä SM-rallissaan.

Ralli SM-sarjan tulokaskuski, 17-vuotias Aleksi Röyhkiö, suoriutui mallikkaasti uransa ensimmäisestä SM-rallista, joka oli viikonloppuna Rovaniemellä ajettu vaativa ja maineikas Arctic Lapland Ralli.
Kuva Hannu Rainamo AKK Driver Academyn valmentajien tuki oli rallin aikana nuorukaiselle suurena apuna, kun vastoinkäymisistä huolimatta Röyhkiö ajoi ilman ajovirheitä maaliin. Renault Twingo -kuski avasi SM-pistetilinsä kotimaisen arvosarjan historian nuorimpana kuljettajana SM3-luokan 9. sijan myötä.

Ylöjärveläinen rallilupaus oli parhaimmillaan seitsemäntenä luokassaan ja ajoi pari kertaa tasaisessa luokassa kuuden joukkoon oikeuttaneen EK-ajan. Paras noteeraus syntyi EK6:lla, jonne Röyhkiö kirjasi neljänneksi nopeimman ajan.

Vastaavasti useilla pätkillä oli teknisiä ongelmia, joka verotti suoritusta. Merkittävä aikahukka sattui EK7:lla, kun päävirtakatkaisimen sähkövika pysäytti Röyhkiön ja kartanlukija Jan Lönegrenin viideksi minuutiksi erikoiskokeen varteen.

- Sähkövika oli harmillinen ja epäonninen tapaus. Teknisesti auto pelasi muuten hienosti, ja olen tyytyväinen Renaultin moottorin ominaisuuksiin. Oli kyllä tosi vaativa kilpailu, Röyhkiö selvitti.

- Oma suoritus eteni nousujohteisesti. Täyttä kuvaa meidän kilpailukyvystä ei saatu iskariongelmien takia, mutta ehjästi sujuneet pätkät tyydyttävät.

- Tiedostan vauhdin riittävän kunhan saadaan kaikki asiat kuntoon. Sen vuoksi ajamisesta jäi hyvä fiilis. Pitkästä kisasta jäi vähän hampaan koloon, mutta seuraavassa osakilpailussa ajetaan taas täysillä, Röyhkiö lupasi.

Ralli SM-sarja jatkuu Mikkelissä 16.-17. helmikuuta.

Aleksi Röyhkiö 17-vuotiaana Ralli SM-sarjaan

Autourheilun juniorimaajoukkueeseen kuuluva Aleksi Röyhkiö pääsee hyödyntämään nyt alkavalla kaudella uutta sääntöä, jonka avulla 18 vuotta kauden edetessä täyttävä, kriteerit täyttävä, ajokortiton nuori pääsee mukaan Ralli SM-sarjaan.
Renault Twingo R2 AKK Driver Academyn valmennusosaamisesta nauttivalla 17-vuotiaalla ylöjärveläisellä on paljon opittavaa kilpailukauden edetessä.

- Kaikki osakilpailut ovat minulle uusia, samoin kilpailujen nuotittaminen. Avauskilpailu Arctic Lapland Rally tuo tähän asiaan helpotusta, kun perinteiseen Tunturirallin tapaan erikoiskokeita pääsee nuotittamaan vapaasti kolmen päivän aikana, Aleksi Röyhkiö toteaa.

Toisen polven rattimies kilpailee SM3-luokassa Renault Twingo R2-autolla, jolla Röyhkiö on ajanut kaksi testijaksoa tammikuussa.

- Auto tuntuu hyvältä, mutta näihin Lapin olosuhteisiin ei pysty täydellisesti valmistautumaan muualla. Tiestö on erittäin vaativaa ja nopeaa, se on tullut selväksi nuotituspäivien aikana.

- Varsinaisia tulostavoitteita en ole asettanut, mutta nousujohteinen kausi on tavoitteena. Väkisinkin tästä kilpailukaudesta muodostuu meidän tiimille sellainen opiskeluvuosi. Askel askeleelta tähdätään uralla eteenpäin, Röyhkiö summaa.

Team Ledilin ilmoittama Röyhkiö ja kartanlukija Jan Lönegren liikkuvat reitillä numerolla 60. Kaksipäiväisen Arctic Lapland Rallyn kokonaispituus on 886 kilometriä. Reitti sisältää 11 erikoiskoetta yhteispituudeltaan 254 kilometriä.

Kilpailu alkaa perjantaina 26. tammikuuta kello 12.00. Ensimmäisenä päivänä ohjelmassa on viisi erikoiskoetta. Yötauolle autokunnat saapuvat illalla klo 21.00 jälkeen.

Kilpailu jatkuu lauantaiaamuna klo 6.00 ja toisen päivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Maaliin ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan noin klo 19.30 alkaen.

Aleksi Röyhkiöllä autourheilun juniorimaajoukkueen vahva tuki

Autourheilun juniorimaajoukkueeseen julkistettiin perjantaina kaikkiaan 15 nuorta ja lupaavaa kuljettajaa, jotka edustavat kolmea eri vauhtilajia: rallia, rallicrossia ja rata-autoilua.
Aleksi Röyhkiö (kuvaaja AKK-Arto Markkanen) Autourheilun kansallisen lajiliiton, AKK Motorsportin, valmennustoiminta vankistuu ensi vuonna erityisesti rallicrossin ja rata-ajon osalta. Menneinä vuosina on Driver Academyssä saavutettu rallin parissa merkittäviä urakehityksiä aina MM-tasolle saakka.

Juniorimaajoukkueen jäseniä kohtaan ovat odotukset korkealla tulevia vuosia silmällä pitäen. Rallivalmennettavien määrää pienennettiin ensi kaudelle, ja heitä on ryhmässä mukana kolme kuljettajaa.

- Valmennusryhmässä on mukana sellaisia kavereita, joilla on realistiset mahdollisuudet päästä lajeissaan aivan maailman huipulle asti ja jatkaa entisten akatemialaisten perintöä, kuvailee juniorimaajoukkueen päävalmentaja Tuomo Nikkola.

Suomalainen valmennusosaaminen autourheilussa on kansainvälisesti erittäin arvostettua. Tästä merkittävästä tuesta nauttii myös 17-vuotias ylöjärveläinen Aleksi Röyhkiö, joka lähtee kaudella 2018 nuorena tulokkaana mukaan rallin SM-sarjaan.

- Tämä kulunut kausi kisattiin vielä nuorten luokan cup-sarjassa, josta saavutuksena oli sarjan hopeasija. Ensi kaudella on edessä monia uusia asioita, joten oppia on varmasti paljon luvassa, Aleksi Röyhkiö toteaa.

Toisen polven nuori rattimies vaihtaa kilpailukalustoa, kun SM-pistejahtiin lähdetään Renault Twingo R2-autolla. Myös kartanlukija vaihtuu, sillä Röyhkiön vierelle nuotteja asettuu lukemaan kokenut Jan Lönegren.

- Uusi kilpuri on vasta hiljattain hankittu, joten ensimmäiset lumitestit odottavat heti tammikuun alussa. Kartturi Lönegrenin kanssa ollaan jo tuttuja noin vuoden ajalta, koska hän on mukana Academyn toiminnassa yhtenä valmentajana. Kovasti tehdään töitä, että pääsen urallani eteenpäin, tiedostaa lajin huipulle tähtäävä Röyhkiö.

Aleksi Röyhkiö jäi pisteen päähän Nuorten Cupin voitosta

Rallin Juniorimestaruussarjan ohessa ajettu Nuorten Cup päättyi lauantaina Muuramessa ajetun Riihivuori Rallin merkeissä. 17-vuotias Aleksi Röyhkiö teki kisassa vahvan ajosuorituksen ja nousi EK2:n pohja-ajallaan luokkansa kärkeen.
RJSM2017 Hallussa oli 10,7 sekunnin johtoasema ennen viimeistä pätkää. Kyseinen pitkä erikoiskoe muutti rajusti tuloslistaa sekä muokkasi myös cupin sarjataulukkoa kärjen osalta. Röyhkiö ja kartanlukija Kari Kemppinen kärsivät teknisistä ongelmista, jonka vuoksi he menettivät luokkavoiton ja samalla sarjan mestaruuden.

- Tunnelmat ovat aika surkeat. Putosin omassa luokassa toiseksi, eroa jäi 2,4 sekuntia, Röyhkiö totesi.
- Pakoputki alkoi vuotaa ja sitten se katkesi kokonaan viimeisen pätkän puolivälissä. Sen jälkeen auto ei enää vetänyt kunnolla. Tulin loppuun asti sen minkä pääsin, mutta aikaa hukkui paljon.

Lopulta cup-voitto karkasi ylöjärveläisen hyppysistä yhdellä pisteellä, kun Röyhkiön ja mestariksi ajaneen Roni Kaupin välistä kolme kilpakumppania keskeytti viimeisellä EK:lla.
- Kesäkaudella on ollut paljon vastoinkäymisiä, mutta tämän kisan lopun tapahtumat kertoivat siitä, että meidän autokunta ei nyt todellakaan ollut onnettaren suosiossa, Röyhkiö päätti.

Tavoitteena luokkavoitto Riihivuori Rallista

Tämän kauden viimeinen Rallin Suomen juniorimestaruussarjan osakilpailu ajetaan lauantaina Muuramessa. Riihivuori Ralli päättää myös sarjan yhteydessä ajettavan Nuorten Cupin, johon starttaa 15 nuorta, alle ajokortti-ikäistä kuljettajaa.
Riihivuori ralli Aleksi Röyhkiö tavoittelee kilpailusta nuorten cup-pisteitä. 17-vuotias Röyhkiö on nuorten sarjapisteissä toisena, mutta selkeänä tavoitteena V1600-luokan Renault Cliolla ajavalla kuskilla on sarjan mestaruus.

Valmistautuminen on sujunut vaiherikkaissa merkeissä, sillä syyskuun alussa Röyhkiö ajoi AKK Driver Academyn ajoleirillä ulos tieltä. Sen jälkeen kuljettaja vietti hetken sairauslomaa. Testejä on toki sen jälkeen päästy ajamaan V1600-luokan Renault Cliolla, ja on myös päästy nauttimaan onnistumisen tuntemuksista.
- Ennakkotunnelmat ralliin ovat positiiviset, koska sain onnistuneen treenikisan alle viime viikonloppuna. Hämeenkyrön rallisprintin luokkavoitto toi paljon itseluottamusta, Röyhkiö kertoo.
- Muuramen ympäristössä on luvassa hienot tiet ja tavoitteena on ainoastaan voitto, sillä se on välttämätön mestaruuskamppailun kannalta. - Kokeillaan vähän erilaista rengasta nyt kisaan. Treenit on jäänyt melko vähiin, mutta muuten fyysisesti olen valmistautunut hyvin. Auton pitäisi olla kunnossa ja niin myös kuljettajakaksikon, Aleksi Röyhkiö päättää.

Aleksi Röyhkiö innokkaana Kaaville pistejahtiin

Lauantaina ajetaan Kaavilla Koillis-Savo Ralli, joka on junioreiden SM-rallisarjan toiseksi viimeinen osakilpailu.
Aleksi Kaavissa Aleksi Röyhkiö tavoittelee kilpailusta nuorten cup-pisteitä. 17-vuotias Röyhkiö on nuorten sarjapisteissä toisena, mutta selkeänä tavoitteena V1600-luokan Renault Cliolla ajavalla kuskilla on sarjan mestaruus.

Ylöjärveläisen Röyhkiön tiimin viime viikot ovat sujuneet tiiviisti tallilla, sillä heinäkuussa ajettu Autoglym Ralli päättyi vauhdikkaaseen kaatoon. Nyt kalusto on jälleen täydessä tikissä.
- Fiilikset ovat ennakkotestien jälkeen aika hyvät. Auto pelaa hienosti ja saatiin takapäätä vähän rauhallisemmaksi, Röyhkiö raportoi.
- Ralliauto saatiin vasta nyt kisaviikolla kuntoon ja siitä suuret kiitokset kaikille auttaneille!

Aleksi Röyhkiö on kuullut kehuttavan, että Kaavin seudulla olisi nopeat tiet:
- Odotan kyllä innolla kisaa ja tasaista vääntöä luokan kärkisijoilla. Päästään vetämään jätkien kanssa isoa kovaa.

Aleksin Fiesta hienolla paikalla, tuhansien ihmisten nähtävillä.

Nesterallin Paviljongissa
Neste Ralli Yhteistyökumppanien mainokset/logot saivat ja Saavat todellista vastinetta Tiimimme mukana.

Liity mukaan tiimiin ja nauti Rallin nosteessa tulevaisuuden tähden mukana.

Kalustoesittely Ford Fiesta R2

Aleksi Röyhkiöllä suuret tavoitteet, kalusto jo valmiina kaudelle 2018
Ford Fiesta R2 Suomalaisella ralliautoilulla pyyhkii nyt hyvin, kun laji on vahvassa nosteessa ja mielenkiintoisia nuoria kykyjä on nousemassa urallaan eteenpäin. Yksi näistä on ylöjärveläinen Aleksi Röyhkiö, 17, jonka tämän kauden tavoitteena on nuorten luokan Suomen Cup-mestaruus. Tällä hetkellä hän on sarjapisteissä toisena, kun kaksi osakilpailua on loppukesällä ajamatta.
Tälle kaudella Röyhkiö valittiin AKK:n Driver Academyyn, joka kasvattaa ja valmentaa nuoria kuljettajia kohti suurempia ralliteitä. - Valmennusryhmän kautta olen saanut paljon lisää arvokasta oppia, jollaista ei omin päin toimimalla saisi. Tosi tärkeä asia minulle, kun otetaan askelia eteenpäin ralliuralla, Aleksi myöntää. Perhepiiristä saadun esimerkin myötä lajivalinta oli luonnollinen. Isä Tero ajoi kilpaa ja Aleksi poika kulki mukana aivan pienestä pitäen. Poika oli jo pariviikkoisena haistelemassa tunnelmaa Jyväskylän MM-rallissa. Kipinä ei voinut olla tarttumatta, kun juniori istui ratin taakse ensimmäisen kerran 13-vuotiaana.
Nuorten luokassa kilpailu-ura käynnistyi Renault Cliolla, jolla mallilla ajetaan myös tällä kilpailukaudella junioreiden arvosarjassa.

SM-sarjaan Ford Fiestalla
Röyhkiö esitteli juuri juhannuksen alla tulevan kilpa-autonsa. Ajankohta oli sikäli harvinainen, sillä uusi kalusto on nyt jo valmiina vuotta 2018 varten. Harvemmin tulevan kauden kuvioita ja autoa on esitelty näinkin aikaisin.
Tiimissä on tehty panostuksia ja suunnitelmia kohti tulevaisuutta. Kaudella 2018 alla tulee olemaan Ford Fiesta R2, jolla Röyhkiö siirtyy Ralli SM-sarjaan ja sen SM3-luokkaan. - Olen jo ajanut testiä uudella kilpurilla. Auto on selvästi nopeampi, aivan täysverinen kilpa-auto. Kenties jo tämän kauden lopulla pääsen kilpailemaan R2-autolla. - Ensi kauden tavoitteena on, että pääsisin mahdollisimman isolla prosentilla maaliin ja saisin kokemusta SM-sarjan ralleista ja nuottikisoista. Huippumenestystä haetaan sitten kaudelta 2019, ja toki myös ulkomaan kisat ovat mielessä, Aleksi Röyhkiö suunnittelee.

Yhteistyössä LEDIL

Kävimme esittelemässä kalustoamme tukijamme LEDiL Oy:n henkilökunnalle. Käynnistämme tehtiin myös haastattelu joka jaetaan globaalisti koko konsernille. Kiitos LEDiL Oy ! Käy katsomassa lisää LEDiL Oy:n toiminnasta tästä linkistä tai kuvaa klikkaamalla

Aleksi Röyhkiö

"Pari vuotta sitten Aleksi Röyhkiö istui ensimmäisen kerran ralliauton ratin taakse, jonka jälkeen lahjakkaan nuoren kuljettajan ura on lähtenyt huimaan nousuun. Aleksi seuraa isänsä jalanjäljissä – Tero Röyhkiö on ajanut rallia niin Suomessa kuin Euroopassakin ja tämä on osaltaan ohjannut myös Aleksin innostusta ralliautoiluun. Nyt Teron ralliura on tauolla ja koko perhe keskittyy tukemaan Aleksin uraa.
16-vuotias Aleksi on nuorin Suomen autourheilun kattojärjestö AKK-Motorsport ry:n Driver Academy -valmennusohjelmaan valittu kuljettaja. Aleksi aloitti viime vuoden loppupuolella valmennusohjelman Rookie-tasolla ja hänen lisäkseen valmennusohjelmassa on mukana viisi muuta kuljettajaa. Rallivalmennus on kokonaisvaltaista harjoittelua, jossa lajiharjoittelun lisäksi kuljettajille on luotu kunto- sekä ravinto-ohjelma.
Ajovalmennuksen lisäksi lukion ensimmäisellä opiskeleva Aleksi kartuttaa ajokokemusta junioreiden SM-sarjassa sekä Viron mestaruussarjassa ajokkinaan Renault Clio 1.6. Tavoitteet nuorella kuljettajalla on korkealla. Tänä vuonna keskitytään omien ajotaitojen kehittämisen lisäksi uuden ajokin – Ford Fiesta R2:n kehittämiseen ja tavoite vuodelle on saavuttaa juniori-SM mitalisija. Pitkän aikavälin tavoite Aleksilla on päästä kisaamaan MM-sarjassa.
Ledilin tiimi seuraa mielenkiinnolla Aleksin kehitystä ja toivottaa onnea tuleviin haasteisiin!"

Kemiralli

Kauden toinen kilpailu ajettiin RSJM-sarjan alaisuudessa Kemissä! Kemissä lunta oli todella paljon ja kyseessä oli todellinen talviralli. Yli metrin penkat ja hieno aurinkoinen sää nostivat ajofiilistä kisaan. Kisa lähti käyntiin vaisusti ja kuski oli ns. "unessa" ennen ensimmäistä taukoa. Tauolla oltiin toisella sijalla ja tauolta lähdettiin sarvet otsassa ajamaan "Maximum attackilla" loput pätkät. Kaksi pohja-aikaa tekivät isoa eroa taakse ja viimeisille pätkille lähdin varmistelemaan jo toiseksi korkeimpia pisteitä, koska voittoon ei ollut enää mahdollisuuksia ajamalla. Kotikisaansa ajava Roni Kauppi voitti Kemin osakilpailun ja olimme jälleen toisia.Olen todella tyytyväinen talven pistesaldoon, sillä olemme ennen kesäkautta 1 piste perässä sarjaykkösiä. Kesällä lähdemme ajamaan kahta kovempaa Suomen mestaruudesta

Revontuliralli

Rsjm kauden avaus ajettiin Hankasalmella hieman jopa hieman keväisissä olosuhteissa. Kisaan oli hyvä fiilis lähteä, koska olin saanut niin paljon kilometrejä ennen kilpailua. Heti ensimmäisestä pätkästä lähtien kisan voitto oli kahden kauppa ja siitä taisteltiin kauden 2015 mestarin Arttu Lähdeniemen kanssa. Huoltotauolla johdettiin 3 sekuntia, mutta kilpakumppani veti pidemmän korren tauon jälkeen. Vuorotellen menneet pohja-ajat ja tiukka taistelu päättyi Artun voittoon ja meidän 2.sijaan vain kahden vaivaisen sekunnin erolla. Sarjan toisena on hyvä lähteä toiseen osakilpailuun Kemiin!

Akk Driver Academy Hyrynsalmi

Ennen ensimmäistä Driver Academy leiriä pääsimme ajamaan n.150km nuottitreeniä Mikkelissä ja fiilis oli todella hyvä lähteä Hyrynsalmelle! Perjantai oli matkustuspäivä ja lauantai aamuna alkoi ajaminen. Lauantai aamuna harjoittelimme auton käsittelyä mm. pujottelemalla ja tarkasti ajamalla. Myöhemmin illalla pääsimme vetämään nuotista hienolle talviselle pätkälle. Ilta päättyi pieniin korjaustalkoisiin lievän ulosajon jälkeen, kun rajojen hakeminen päättyi penkan puolelle. Sunnuntai aamuna ajoimme kahta liukasta ja hienoa pätkää. Yhtenä päivänä varmuus kasvoi todella paljon nuottiin ja auton hallintaan. Maanantai oli viimeinen ajopäivä ja yhtenä päivänä tuli myös yli 100km ajoa. Kolmen antoisan päivän aikana ajoin yli 300 ek kilometriä. Kokeneilta kuskeilta sain paljon hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä ajamiseen. Leireillä keskityttiin ruokavalioon, uneen, palautumiseen ja lämmittelyyn ennen suoritusta. Kun kaikki nämä ivat kunnossa, saa maksimaalisen hyödyn irti suorituksesta. Leiriltä sain hyvät kilometrit Rsjm avaukseen Hankasalmelle!